четвер, 5 травня 2016 р.

Орієнтовний проект «Моя професійна кар’єра.»

Тема: Орієнтовний проект «Моя професійна кар’єра.»
Навчальна мета: Розширення і поглиблення знань про кар’єру, формування вмінь у визначенні цілей, здібностей та потреб під час  виконання проекту.
Розвиваюча мета: розвиток  аналітичного, логічного мислення, вмінь і навичок до контролю і планування своєї діяльності.
Виховна мета: виховання дисципліни, сумлінності, ініціативи. 

Тип уроку: Комбінований.

                                           
                                                  Структура уроку:
1. Організаційний момент (2 хв.)
2.  Актуалізація опорних знань (5 хв.)       
3. Мотиваціям навчально-трудової діяльності (3 хв.)
5. Закріплення нових знань (4 хв.)   
6.  Практична робота  (15 хв.)
7. Підсумки уроку (5  хв.)
8. Прибирання робочих місць (1 хв.)    
                                                     
                                                   ХІД УРОКУ:
1. Організаційна частина.
        1.1  Привітання.
        1.2 Перевірка наявності учнів.
        1.3 Перевірка готовності учнів до занять.
 
2. Актуалізація опорних знань учнів.   
   1. Що називають професійною діяльністю?
   2.  Що називають портфоліо?
   3. Які існують види портфоліо?

3. Мотиваціям навчально-трудової діяльності
Вибір професії і планування кар’єри - дуже важливий крок у життєвому та професійному становленні людини. Кар’єра найбільш успішна тоді, коли вона відповідає здібностям та інтересам людини.  


4.Формування нових знань

Прагнення особи виразити, реалізувати себе через професійні досягнення, формальним підтвердженням яких є кар'єрне просування, стає невичерпним джерелом активності в професійній діяльності. Діяльність людини в обраній професії є частиною життєвої стратегії, тобто індивідуальної організації і регулювання ходу життя згідно з цінностями особи. Розвиваючи свою професійну діяльність на основі життєвої стратегії, досягаючи визнання через кар'єру, людина відчуває задоволення, що підіймає її професійну діяльність на новий рівень, поглиблює трудову мотивацію, впливає на інші сфери життя особи. Соціальна оцінка професійної діяльності людини у вигляді кар'єрного просування, окрім визнання вже досягнутих успіхів, дозволяє особі розкрити в собі нові якості та здібності, пізнати і реалізувати себе на новому рівні. Таким чином, планування і здійснення кар'єри, задовольняючи потреби працівників у самоповазі і самореалізації, стає одним з найпотужніших чинників, що мотивують їх трудову діяльність.
 Кар'є́ра — успішне просування в службовій, громадській, науковій та ін. діяльності. Кар’єра особистості відображає низку поетапних змін службового положення, пов’язаних із просуванням щаблями службової ієрархії в організації.
 Кар’єра – це результат усвідомленої позиції і поведінки людини у сфері трудової діяльності, що пов'язаний з баченням працівником свого трудового майбутнього, шляхів професійного зростання та самореалізації.
Мета проекту: Визначити свою орієнтовну професійну діяльність відповідно до своїх потенційних можливостей та проведеного самоаналізу.
            Завдання проекту: скласти план дій реалізації проекту; ознайомитись зі сферами професійної діяльності і професіями; встановити чинники, що можуть вплинути на професійну кар’єру; визначити власний узагальнений код професійної діяльності (УК); знайти сферу своєї діяльності за професією.
  Світ професій дуже різноманітний, складний, постійно зазнає змін. Адже відомо, що у зв’язку з розвитком науково-технічного прогресу, цілий ряд професій зникає, а натомість з’являються нові. В даний час кількість професій і спеціальностей сягнула далеко за 40 тис. А чому, коли ми згадуємо про кількість видів діяльності, що ставимо поруч професій і спеціальності? Що ці поняття означають? Чим відрізняються один від одного?
Спеціальність - це конкретна сфера прикладання фізичних і духовних сил людини. Так, наприклад, у сфері медицини людина працює за спеціальністю лікаря – педіатра, терапевта, хірурга , уролога .  
Професія - це група споріднених спеціальностей. Так, всі перераховані медичні спеціальності об’єднуються в групу професії "лікар”.
 Професія ”учитель” включає в себе ряд спеціальностей: учитель укр.мови і літератури, математики, фізики. І ще приклад. Спеціальності слюсар-ремонтник, слюсар-складальник, автослюсар, об’єднуються в групу професій "слюсар”. Поняття "професія” більш широке, ніж "спеціальність”, і їх не слід ототожнювати. При виборі професії бажано конкретизувати вид майбутньої діяльності до певної спеціальності. То як все-таки зорієнтуватися у цьому складному багаточисельному лабіринті професій і спеціальностей? У цьому нам може допомогти класифікація професій. Класифікація професій – це розподіл їх за певною ознакою. Існують різні види класифікації професій. Наприклад, розподіл професій по першій букві їх назви. Користуватися такою класифікацією з метою самовизначення незручно: адже назва професії в більшості невідома тому хто обирає. Можна розділити професії на 2 групи по характеру праці: переважно фізична і переважно розумова. Але в зв’язку з автоматизацією і механізацією виробництва, введення комп’ютерної техніки, деякі професії важко розділити за цими ознаками. Є ще одна класифікація – розділ професій по галузях народного господарства. За галузевою ознакою професії поділяються на кілька груп: промисловість, сільське господарство, будівництво, транспорт, зв`язок, сфера обслуговування. Крім того є професії галузеві і міжгалузеві. Прикладом можуть бути професії токаря, слюсаря. Тому за первиною орієнтацією у світі професій знання такої класифікації потрібне, але цього не достатньо. Уявлення про характер праці спеціаліста дає нам класифікація за предметом праці, запропонована психологом Е.О.Клімовим. (Тест ДДО).  Предмет праці – це об`єкти, на які спрямована людська діяльність. Вона може бути спрямована на людину, природу, технічні об`єкти, символи – знаки, художній образ.
Згідно з класифікацією за предметом праці, професії поділяються на 5 типів: людина-людина, людина-техніка, людина-знакова система, людина-художній образ, людина-природа.
Тип професії "людина-природа” об`єднує професії, предметом праці яких є жива природа: рослинні і тваринні організми. До цього типу відносяться такі професії, як агроном, тракторист широкого профілю, зоотехнік, лісник, птахівник, ветеринар.
До типу професій "людина-людина” відносяться професії, де предметом праці виступають люди. Прикладом цього типу професій можуть бути професії: вчитель, лікар, продавець, телефоніст, медсестра, вихователь офіціант.
Тип професій "людина-техніка” вказує на те, що людина в процесі праці свою діяльність спрямовує на технічні об’єкти (машини, механізми). Найбільш поширеними професіями цього типу є: токар, слюсар, сталевар, шахтар, електромонтажник, технік-електрик. Інженер-технолог, водій.
Тип професій "людина-знакова система” включає професії, де людина має справу з кресленнями, картами, текстами, символами. До цього типу відносяться, наприклад, такі професії: секретар-друкарка, редактор, бухгалтер, програміст, оператор зв’язку, телеграфіст. Кресляр, топограф.
Тип професій "людина-художній образ” об’єднує професії, пов’язані з образотворчою, музичною, акторсько-сценічною діяльністю. Такі професії, як художник, артист ансамблю, актор, композитор, скульптор, маляр-альфрейник, конструктор-модельєр одягу, письменник.
Класифікація професій за предметом праці допомагає розібратися у тому, які загальні вимоги ставить об’єкт праці до людини. Так, тип праці "людина-людина” вказує на те, що крім професійних знань, спеціаліст має бути тактовним, доброзичливим, легко спілкуватися з людьми різного характеру і темпераменту, уміти стримувати себе, мати добру пам’ять. Професія типу "людина-художній образ” потребує від людини образного мислення, уяви, здібностей до сприймання кольору, форм. Спостережливості.В професіях типу "людина-техніка” важливі такі якості, як практичне мислення, точність, актуальність, технічна фантазія. "Людина-природа”. Любов до природи. Тільки не "споглядальна”, а діюча. Необхідні такі якості, як ініціатива і самостійність в прийнятті конкретних виробничих задач. "Людина знакова система”. Такі якості: абстрактне мислення, зосередженість, посидючість, стійкість уваги.
Тому, будучи обізнаними з класифікацією професій, загальними вимогами до людини, можна визначити, який тип професії в найбільшій мірі відповідає індивідуальним особливостям учня.
Опис типів професійних середовищ:
РЕАЛIСТИЧНИЙ (Р). До нього належать люди з орiєнтацiєю на сучасне (краще синиця в руках, нiж журавель в небi). Це чоловiчий, несоцiальний, емоцiйно стабiльний тип. Його представники займаються конкретними об'єктами та їх практичним використанням: речами, iнструкцiями, тваринами, машинами. Охоче обирають професiї механiка, електрика, iнженера, агронома, садiвника, водiя i т.п.. Їх вiдрiзняє, з одного боку, здатнiсть до засвоєння точних знань, соцiальних вмiнь, а з iншого - обмеженiсть в спiлкуваннi. При цьому рiвень розвитку психомоторних якостей переважає в них над усiма iншими властивостями.
IНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ (I). Люди, якi вiдносяться до цього типу, бiльше орiєнтованi на творчi - теоретичнi й в деякiй мiрi – естетичнi цiнностi, розумову працю. Але роздумам над проблемою вони надають перевагу заняттям з реалiзацiї пов'язаних з нею рiшень. Їх вiдрiзняють такi якостi, як допитливiсть, аналiтичнiсть, рацiональнiсть, незалежнiсть, пунктуальнiсть, методичнiсть i точнiсть, у них добре розвинуте абстрактне мислення. Але вони, як правило, переважно замкнутi й не можуть бути лiдером. Надають перевагу науковим професiям (ботанiк, астроном, фiзик, математик i т.п.). Вiдзначаються дуже виcоким рiвнем розвитку як вербальних, так i природньо-математичних здiбностей.
СОЦIАЛЬНИЙ (С). Люди, якi вiдносяться до цього типу, найчастiше ставлять перед собою такi цiлi та завдання, якi дають можливiсть встановити тiсний контакт з оточуючим суспiльним середовищем. Риси їх характеру: соцiальнiсть, гуманнiсть, жiночнiсть, прагнення навчати i виховувати. Вони активнi, незалежнi, хоча i здатнi пристосовуватися. Насолоджуються дiяльнiстю, пов'язаною з наданням допомоги iншим людям. Тому в заняттях надають перевагу навчанню i лiкуванню, вибираючи такi професiї, як лiкар, вчитель, психолог, декоратор, бармен. Проте не люблять працювати з iнструментами i машинами. Вони вiдрiзняються добре розвинутими вербальними здiбностями, а метаматичнi, як правило, слабо розвинутi. Яскраво проявляються органiзаторськi та комунiкативнi вмiння. При розв'язаннi проблем в основному спираються на емоцiї, почуття та вмiння спiлкуватися.
КОНВЕНЦIЙНИЙ (К). До нього вiдносяться люди, орiєнтованi на цiлi, завдання i цiнностi, якi виходять iз звичаїв i загальноприйнятого традицiйного стану суспiльства. Їх пiдхiд до виникаючих проблем носить стереотипний i конкретно-практичний характер. Людину цього типу вiдзначають консерватизм i залежнiсть. Вона надає перевагу професiям, якi пов'язанi з розрахунками i манiпулюванням числами, символами, їх простим вiдтворенням, тобто канцелярську дiяльнiсть, наприклад машинопис, бухгалтерiю, економiку. Хоча в цього типу людей краще розвинутi математичнi здiбностi, вони володiють i непоганими навичками спiлкування, але уникають артистичної дiяльностi. Їм не властива спонтаннiсть i оригiнальнiсть мислення, рiшення залежать вiд оточуючих людей. Вони поганi органiзатори i керiвники.
ПIДПРИЄМЛИВИЙ (П). Людина цього типу обирає цiлi, цiнностi та завдання, якi дозволяють їй виявляти ентузiазм, iмпульсивнiсть, домiнантнiсть, енергiю, реалiзувати любов до пригод. Надає перевагу неясним вербальним завданням, якi пов'язанi з керiвництвом, високим статусом i владою; таким професiйним ролям, в яких можуть задовольнити свої потреби в домiнантностi й визнаннi, наприклад, завiдувача, директора, телерепортера, товарознавця, суддi, дипломата, журналiста. Уникають монотонної дiяльностi, не люблять ручну працю. Загальнi iнтелектуальнi здiбностi у цих людей посереднi, а от вербальнi дещо вище середнього рiвня. Вони посидючi, але в них погано розвинута стiйкiсть уваги i її концентрацiя, не здатнi до наукової дiяльностi.
АРТИСТИЧНИЙ (А). До цього типу вiдносяться люди, якi вiдокремлюються вiд чiтких конкретних проблем i видiв дiяльностi. Вже в молодостi у них є високий життєвий iдеал. Вони вiдрiзняються акцентуванням власного “Я”, складним поглядом на життя, незалежнiстю рiшень. Це жiночий, несоцiальний, оригiнальний тип. Надає перевагу заняттям творчого характеру - музицiюванню, живопису, лiтературнiй творчостi, фотографiї й т.п.. Для нього характернi виключнi здiбностi сприйняття та моторики. Вербальнi здiбностi переважають над математичними. У спiлкуваннi з оточуючими спирається на свої безпосереднi вiдчуття, емоцiї, iнтуїцiю та уяву. Характеризується розкрiпаченiстю, експресiєю, оригiнальнiстю. Але йому бракує старанностi, скрупульозностi.
Бíржа прáці — установа, яка надає спеціалізовані послуги із працевлаштування громадян на ринку робочої сили (ринку праці).

  1. Практична робота 
  1. Скласти особистісний план дій для реалізації проекту. .
 2.  Отримати інформацію про види професій та їх вимоги до особистості.
 3. Обґрунтувати тему  проекту на основі здобутих знань.
 4. Встановити шляхом самоаналізу та зіставлення, до якого типу особистості, я можу себе віднести.
5. Визначити вид найбільш сприятливої для мене сфери професійної діяльності за тестами і встановити власний універсальний код (УК).
6. Знайти в каталозі професій свою за визначеним власним УК,
7. Обґрунтувати обрану спеціальність і навчальний заклад для здобуття професійної освіти.
8. Зробити аналіз непередбачуваних ситуацій під час виконання проекту «Моя професійна кар’єра».


Тест Дж. Голланда для визначення професiйних типiв особистості
Інструкція
“У “Переліку професій” попарно поданi рiзнi професiї. У кожнiй парi професiй надай перевагу однiй з них, вписавши у вiдповiдну графу "Бланку вiдповiдей" знак "+". Якщо в якiйсь iз пар професiй ти не зможеш надати перевагу нi однiй iз них, то в будь-якiй наступнiй повинен вiдмiтити знаком "+" обидві професiї. Всього повинно бути вiдмiчено 42 професiї”.
ПЕРЕЛІК ПРОФЕСІЙ
№        Назва професії                            №            Назва професії

1а        Інженер механік                         1б     Інженер-конструктор
2а          В’язальниця                                          2б     Лікар-терапевт
3а           Кухар                                        3б     Економіст з планування
4а        Коваль ручного кування          4б       Директор заводу
5а        Кресляр                                       5б      Дизайнер (художник-конструктор)
6а        Астролог                                    6б        Лікар-психіатр
7а        Хімік                                           7б        Бухгалтер
8а        Редактор науковий                   8б         Юрисконсульт
9а        Науковий співробітник             9б         Артист
10а      Тренер команди                         10б        Статистик
11а      Організатор виховної роботи    11б       Адміністратор
12а      Адвокат                                       12б         Реставратор
13а      Контролер якості продукції       13б        Постачальник замовлень
14а      Касир                                                       14б         Хореограф
15а      Податковий інспектор                15б        Письменник
16а      Садівник                                        16б        Біолог
17а      Водій автомобіля                           17б       Медична сестра
18а      Інженер-енергетик                        18б       Секретар-друкарка
19а      Маляр                                              19б       Художник-декоратор
20а      Метеоролог                                     20б      Офіціант
21а      Лаборант                                         21б      Режисер
22а      Соціолог                                          22б      Ревізор
23а      Зоолог                                              23б      Головний технолог
24а      Математик                                       24б      Архітектор
25а      Продавець                                       25б      Обліковець
26а      Вчитель                                           26б      Командир взводу
27а      Вихователь                                      27б      Фотограф
28а      Експедитор                                     28б      Керуючий готельним господарством
29а      Коректор                                          29б     Балетмейстер
30а      Керуючий фермою                          30б     Диригент
31а      Радіотехнік                                      31б      Геолог
32а      Слюсар-ремонтник                        32б      Аудитор
33а      Лісник                                              33б      Екскурсовод
34а      Закрійник                                         34б     Декоратор вітрин
35а      Фізик                                                 35б     Директор комерційний
36а      Біохімік                                             36б     Консультант з маркетингу
37а      Токсиколог                                       37б     Маклер біржовий
38а      Логопед                                             38б    Стенографіст
39а      Психолог                                            39б   Менеджер
40а      Референт                                             40б   Торговець нерухомістю
41а      Поет                                                     41б  Бібліотекар
42а      Архіваріус                                             42б            Мистецтвознавець

БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ
Прізвище, ініціали __________________ Вік _________ Дата ________ Номери пар професій
№        а          б          №        а          б          №        а          б          №        а          б
1                                 12                               23                               33                    
2                                 13                               24                               34                    
3                                 14                               25                               35                    
4                                 15                               26                               36                    
5                                 16                               27                               37                    
6                                 17                               28                               38                    
7                                 18                               29                               39                    
8                                 19                               30                               40                    
9                                 20                               31                               41                    
10                               21                               32                               42                    
11                               22                               --         -           -           --         -           -
При обробцi результатiв з Бланку відповідей дані переносиш у “Ключ до тесту Дж. Голланда”, після цього пiдраховуєш кiлькiсть плюсів за кожним iз 6 типiв і записуєш отримані результати внизу кожної колонки.
Ключ до тесту Дж. Голланда
Реалістичний Інтелектуальний Соціальний Конвенційний Підприємливий Артистичний т.
1а                           1б                             2б                 3б                         4б                    5б
2а                            6а                            6б                  7б                         8б                      9б
3а                             7а                          10а                10б                       11б                    12б
4а                               8а                        11а                13а                       13б                    14б
5а                              9а                         12а                14а                       15а                      15б
16а                          16б                       17б                  18б                       23б                    19б
17а                          20а                         20б                 22б                       26б                     21б
18а                          22а                         25а                 25б                        28б                    24б
19а                          23а                         26а                 28а                        30а                      27б
21а                           24а                        27а                  29а                        33б                    29б
31а                          31б                       36б                   32б                        35б                    30б
32а                           35а                        38а                 38б                          37б                    34б
33а                            36а                       39а                  40а                         39б                   41а
34а                            37а                       41б                  42а                          40б                   42б
Р=       І=        С=       К=       П=       А=
Далі отриманi суми з кожного типу записуєш у матрицю.
Р          І          С         К         П         А
 Переведення початкових балiв у стандартнi здiйснюється наступним чином: проти певної букви в матрицi береться вiдповiдна цифра i з нормо-таблицi у вiдповiдному стовпчику вибирається стандартний бал. Наприклад, з типу Р у матрицi початковий бал 2, а в нормо-таблицi це буде 1 стандартний бал.

НОРМО-ТАБЛИЦЯ ДО ТЕСТУ Дж. ГОЛЛАНДА       
СТ
 бали           Професійні типи особистості            СТ бали
Р          І          С         К         П        
0          0-1       -           -           -           0-1       -           0
1          2          0          0-1       0          2          0          1
2          3          1          2          1-2       3          1-2       2
3          4-5       2-3       3-4       3          4-5       3          3
4          6          4          5          4          6          4-5       4
5          7          5          6          5-6       7          6          5
6          8-9       6-7       7-8       7          8-9       7-8       6
7          10        8          9          8          10        9          7
8          11        9          10-11   9-10     11        10-11   8
9          12-13   10        12        11        12        12        9
10        14        11-12   13-14   12        13-14   13-14   10
11        -          13        -          13-14     -           -         11

У нашому випадку матриця в стандартних балах буде мати вигляд:
Р          І          С         К         П         А
Пiсля пiдрахування всiх стандартних балiв з всiх професiйних типів у залежностi вiд суми набраних балiв визначається пріоритетний тип особистостi та професiйного середовища оптанта, надаючи перевагу першим трьом типам. Напркиклад: ти належиш до пiдприємливого типу особистостi з яскраво вираженими якостями артистичного й інтелектуального типiв, тобто твоя формула особистостi П А I. Це говорить про те, що для тебе найкраще вибрати пiдприємливе професiйне середовище, але ти будеш себе добре почувати i в артистичному або iнтелектуальному професiйних середовищах.
БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ
Прізвище, ініціали __________ Дата ___________
Номери пар професій____________
№        а          б          №        а          б          №        а          б          №        а          б
1                     +          12        +                     23                   +          33        +         
2                     +          13        +                     24                   +          34        +          +
3          +                     14                   +          25        +                     35                   +
4                     +          15        +                     26        +          +          36                   +
5                     +          16                   +          27        +                     37                   +
6                     +          17                   +          28        +                     38        +         
7                     +          18                   +          29        +                     39        +         
8                     +          19                               30        +                     40                   +
9                     +          20                   +          31        +                     41                   +
10        +                     21                   +          32                               42        +         
11        +                     22                   +          --         -           -           --         -           -


Ключ до тесту Дж. Голландка
Реалістичний Інтелектуальний Соціальний Конвенційний Підприємливий Артистичний т.
1а                                 1б+                   2б +             3б                   4б +                         5б +
2а                                   6а                     6б +                       7б +                  8б +                      9б +
3а +                               7а                      10а +          10б                     11б                       12б
4а                                   8а                      11а +         13а +                   13б  1                  4б +
5а                                  9а                        12а +        14а                        15а +                15б
16а                               16б +                  17б +         18б +                    23б +                 19б
17а                                20а                     20б +         22б                       26б +                 21б +
18а                                22а +                             25а +         25б                      28б +                  24б +
19а                                 23а                    26а +         28а +                   30а +                   27б
21а                                 24а                     27а +        29а +                   33б                      29б
31а +                               31б                     36б +        32б                    35б +                 30б
32а                                35а                        38а +        38б                    37б +                 34б +
33а +                             36а                          39а +       40а                     39б                  41а +
34а +                             37а                        41б +       42а +                   40б +                 42б
Р=4                               І=3                           С=14               К=6                       П=10                  А=7
Р                                      І                              С           К                         П                           А
4                                      3                               14     6                             10                          7


Результати визначення професійного типу особистості
Прізвище, ініціали, вік оптанта_____________________________     
 № з/п
                              Професійний тип                          Формула професійного типу

            Р         І          С         К         П         А                           СПА
1.        

Висновок
Виконавши всі розрахунки визначили власний літерний код (СПА). Цей результат говорить про те, що Боярчук В.О. відноситься до соціального типу з достатньо значимим впливом підприємливого і артистичного, тобто, перша літера коду вказує на тип особистості, до якого ти найближчий (соціальний), друга – з яким твої показники мають певні розбіжності (підприємливий), третя – вказує на тип особистості, до якої ти ще близький, але маєш більші розбіжності (артистичний). За допомогою шкали пристосованості різних типів особистості до різних професійних середовищ, яку розробив Д. Голланд у вигляді шестикутника (див. мал. 2.3.3.1.), визначається те професійне середовище в якому буде найкомфортніше працювати. Отже, найкраще, що Боярчук В.О. може зробити – це вибрати соціальне професiйне середовище, непогано буде почувати себе в підприємливому й артистичному середовищi, останнi професiйнi середовища протипоказанi. Для кращого розуміння шкал співвідношення різних типів особистості та професійних середовищ звернись до наступного пояснення. Теорiя Д. Голланда дозволяє оцiнити сумiснiсть особистостi з певним професiйним оточенням, середовищем. Вiн розробив шкалу пристосованостi рiзних типiв особистостi до рiзних професiйних середовищ, зобразивши її схематично у виглядi шестикутника (див. малюнок 2.3.3.1.).
Мал. 2.3.3.1. Схема професійних типів особистості та їх взаємозвязку
По вершинах моделi вираховується зв'язок мiж типами особистостi i професiйним середовищем. Вiн обернено пропорцiйний вiдстанi вiд однiєї вершини до iншої в будь-якому напрямку. Наприклад, конвенційному типу ближче реалiстичний i практичний, тому дані типи особистостi можуть пристосовуватись до подiбних професiйних середовищ досить успiшно: К-Р, К-П, Р-К, П-К. Набагато далi вiд конвенцiйного типу знаходяться iнтелектуальний i соцiальний типи, i тому цi особистостi i середовища погано сумiщаються. I зовсiм несумiснi конвенцiйний i артистичний типи - мiж ними найбiльша вiддаль. Таким же чином можна розглянути взаємодiю кожного типу особистостi з будь-яким професiйним середовищем. Результати цього взаємозв'язку вiдображенi в таблицi 2.3.3.1.
  ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ТИПIВ ОСОБИСТОСТI З ПРОФЕСIЙНИМИ СЕРЕДОВИЩАМИ
Таблиця 2.3.3.1.
           

Тип       Тип професійного середовища
Особи- 
стості
               Р      І          С         К         П         А
Р            ++     +          --         +          -           -
І             +       ++       -           -           --         +
С            --      -           ++       -           +          +
К            +       -           -           ++       +          --
П             -       --         +          +          ++       -
А             -       +          +          --         -           ++


Умовнi позначення :
++ тип особистостi дуже добре пристосований до даного середовища;
+ тип особистостi пристосований добре;
- тип особистостi пристосований недостатньо;
-- тип особистостi зовсiм не пристосований до середовища.

 "Карта iнтересiв"
Інструкцiя
"Ти маєш можливість продовжити навчання або влаштуватись на цікаву роботу. Для того, щоб допомогти тобі вибрати професію, пропонуємо перелік питань. Подумай перед тим, як вiдповiсти на кожне питання, постарайся дати як можна більш точну вiдповiдь. Якщо ти не раз переконувався, що любиш або тобі дуже подобається те, про що запитується, то у "Бланку вiдповiдей" у графі під тим же номером, що i номер питання, постав два плюси ("++"); якщо просто подобається (любиш) - один плюс ("+"); якщо не знаєш, сумніваєшся - нуль ("0"); якщо не подобається (не любиш) - мінус ("-"); якщо дуже не подобається - два мінуси ("- - "). Вiдповiдай на кожний пункт, не пропускай жодного питання. При читанні питань довгих пауз робити не потрібно.
Перелік питань "Карти iнтересiв":
Чи любиш ти, хотів би ти, чи подобається тобі?
1. Уроки фізики.
2. Уроки математики.
3. Уроки хiмiї.
4. Читати книжки або статті з астрономії.
5. Читати книжки або статті з бiологiї.
6. Читати про досліди на тваринах.
7. Читати про сiльськогосподарськi рослини i тварини.
8. Читати про ліс.
9. Читати про твори класиків світової літератури.
10. Читати газети, журнали, дивитися телепередачі, слухати радіо.
11. Уроки iсторiї.
12. Вiдвiдувати театри, музеї, художні виставки.
13. Читати літературу про геологiчнi експедиції.
14. Читати про рiзнi країни та їх економіку, державний устрій.
15. Організовувати друзів на виконання громадської роботи i керувати ними.
16. Читати про роботу мiлiцiї.
17. Читати про моряків, пiлотiв.
18. Читати про роботу вихователя, вчителя.
19. Знайомитися з будовою i роботою верстатів.
20. Готувати обіди.
21. Читати про будiвельникiв.
22. Турбуватися про красу приміщень, в яких ви навчаєтесь, живете, працюєте .
23. Читати про досягнення техніки (наприклад журнали "Юний технік", "Техніка молоді" i т.п.).
24. Знайомитися з будовою побутових електро- i радiоприладiв.
25. Читати науково-популярну літературу про відкриття у фiзицi.
26. Читати науково-популярну літературу про математику.
27. Дізнаватися про нові досягнення у галузі хiмiї (з журналів, радiо- i телепередач i т.п.).
28. Дивитися телепередачі про космонавтів.
29. Вивчати бiологiї.
30. Цікавитися причинами i способами лікування хвороб.
31. Вивчати ботаніку.
32. Проводити час у лiсi.
33. Читати лiтературно-критичнi статті.
34. Активно брати участь у громадській роботі.
35. Читати книжки про iсторичнi події.
36. Слухати симфонічну музику.
37. Дознаватися про нові родовища корисних копалин.
38. Дізнаватися про географiчнi відкриття.
39. Обговорювати поточні справи i події.
40. Встановлювати дисципліну серед ровесників або молодших.
41. Подорожувати по країні.
42. Пояснювати учням, як розв'язувати складне завдання, правильно скласти речення.
43. Вивчати нові інструменти.
44. Уроки обслуговуючої праці.
45. Дізнаватися про нові досягнення в галузі будівництва.
46. Вiдвiдувати фабрики.
47. Знайомитися з будовою механiзмiв, машин.
48. Читати статті у науково-популярних журналах про досягнення в галузі радiотехнiки.
49. Пізнавати нові фiзичнi явища.
50. Розв'язувати складні математичні задачі.
51. Ставити досліди з хiмiї, слідкувати за ходом хiмiчних реакцій.
52. Спостерігати за небесними світилами.
53. Вести спостереження за рослинами.
54. Робити перев'язки, надавати першу медичну допомогу.
55 Вирощувати тварин i доглядати за ними.
56. Збирати гербарій.
57. Писати розповiдi та вiршi.
58. Спостерігати за поведінкою i життям людей.
59. Брати участь у роботі історичного гуртка, розшукувати матеріали, що свідчать про події минулого.
60. Декламувати, співати у хорі, виступати на сцені.
61. Збирати мінерали, цікавитися їх походженням.
62. Вивчати природу рідного краю.
63. Організовувати рiзнi заходи у школі.
64. Звертати особливу увагу на поведінку людей.
65. Вiдвiдувати гурток автолюбителів, обслуговувати автомобіль.
66. Проводити час з малими дітьми (читати їм книжки, допомагати, щось розповідати їм).
67. Виготовляти рiзнi деталі та предмети.
68. Організовувати харчування під час походів.
69. Бувати на будівлях.
70. Шити одяг.
71. Збирати i ремонтувати механізми велосипедів, швейних машин, годинників i т.п.
72. Ремонтувати побутові електроприлади.
73. Займатися у фізичному гуртку.
74. Займатися у математичному гуртку.
75. Готувати розчин, зважувати реактиви.
76. Вiдвiдувати планетарій.
77. Вiдвiдувати гурток бiологiї.
78. Спостерігати за хворими, надавати їм допомогу.
79. Спостерігати за природою i вести записи спостереження.
80. Садити дерева i доглядати їх.
81. Працювати зі словником i літературними джерелами.
82. Швидко переключатися з одного виду роботи на інший.
83. Виступати з доповідями на історичну тему.
84. Грати на музичних інструментах, малювати або вирізати по дереву.
85. Складати опис матерiалiв.
86. Брати участь у географічних експедиціях.
87. Виступати з повідомленнями про міжнародне становище.
88. Допомагати працівникам мiлiцiї.
89. Вiдвiдувати гурток юних моряків.
90. Виконувати роботу піонервожатого.
91. Уроки праці.
92. Давати поради знайомим під час купiвлi одежі.
93. Спостерігати за роботою будiвельникiв.
94. Знайомитися зі швейним виробництвом.
95. Робити моделі лiтакiв, планерів, кораблів.
96. Складати радiоприймачi i електроприлади.
97. Брати участь в олiмпiадах з фізики.
98. . Брати участь у математичних олiмпiадах.
99.  Розв'язувати задачі з хiмiї.
100. Брати участь у роботі астрономічного гуртка.
101. Проводити досліди на тваринах.
102. Вивчати функції організму людини i причини виникнення хвороб.
103. Проводити досліди з метою вирощування нових сільськогосподарських тварин.
104. Бути членом товариства охорони природи.
105. Брати участь у диспутах, читацьких конференціях.
106. Аналізувати явища i події життя.
107. Цікавитися минулим нашої країни.
108. Проявляти інтерес до теорії та iсторiї розвитку мистецтва.
109. Здійснювати тривалi та нелегкі походи, під час яких доводиться напружено працювати за заданою програмою.
110. Складати географічні карти i збирати iншi географiчнi матеріали.
111. Вивчати політичний устрій різних країн.
112. Робота юриста.
113. Вiдвiдувати гурток юних космонавтів.
114. Робота учителя.
115. Бувати на заводах.
116. Надавати людям рiзнi послуги.
117. Брати участь у будівельних роботах.
118. Знайомитися з виготовленням промислових товарів.
119Розбиратися у технічних схемах i кресленнях.
120. Користуватися точними вимірювальними приладами i здійснювати розрахунки за отриманими даними.
121. Проводити досліди з фізики.
122. Виконувати роботи, що вимагають математичних правил i формул.
123. Асистувати викладачу при проведенні дослiдiв з хiмiї.
124. Збирати вiдомостi про iншi планети.
125. Читати про дiяльнiсть бiологiв.
126. Бути активним членом санітарних дружин.
127. Доглядати за сільськогосподарськими машинами i знаряддями праці.
128. Знайомитися з веденням лісного господарства.
129. Вивчати походження слів i окремих словотворень.
130. Вести щоденник, писати замітки у шкільну газету.
131. Вивчати історичне минуле інших країн.
132. Неодноразово дивитися у театрі одну i ту ж п'єсу.
133. Читати про життя i дiяльнiсть відомих геологів.
134. Вивчати географію нашої планети.
135. Вивчати бiографiї політичних дiячiв.
136. Правильно оцінювати вчинок товариша, знайомого, літературного героя.
137. Читати книжки про засоби пересування.
138. Навчати i виховувати дітей.
139. Спостерігати за працею робітника.
140. Постійно спілкуватися з людьми.
141. Проектувати будiвельнi об'єкти.
142. Вiдвiдувати виставки товарів побутового обслуговування.
143. Виконувати креслення, проектувати машини.
144. Розбиратися у радіосхемах.

Примітка. Всюди, де вказано "читати", потрібно розуміти як "знайомитися"; наприклад, шляхом бесід зі спецiалiстами, досвідченими людьми.
БЛАНК ВІДПОВІДЕЙ
Прізвище, ініціали ______________________________ Вік _________________________ Дата __________________
            1          2          3          4          5          6          7          8          9          10        11        12        13        14        15            16        17        18        19        20        21        22        23        24
            25        26        27        28        29        30        31        32        33        34        35        36        37        38        39            40        41        42        43        44        45        46        47        48
            49        50        51        52        53        54        55        56        57        58        59        60        61        62        63            64        65        66        67        68        69        70        71        72
            73        74        75        76        77        78        79        80        81        82        83        84        85        86        87            88        89        90        91        92        93        94        95        96
            97        98        99        100      101      102      103      104      105      106      107      108      109      110      111            112      113      114      115      116      117      118      119      120
            121      122      123      124      125      126      127      128      129      130      131      132      133      134      135            136      137      138      139      140      141      142      143      144
ДЕШИФРАТОР ДЛЯ БЛАНКУ ВІДПОВІДЕЙ
1. фізика
2. математика
3. хімія
4. астрономія
5. біологія
6. медицина
7. сіл господарство
8. ліс господарство
9. філологія
10. журналістика
11. історія
12. мистецтво
13. геологія
14. Географія
15. громад діяльність
16. право
17. транспорт
18. педагогіка
19. обробпромислов
20. сфера обслугов
21. будівництво
22. легка промисл
23. техніка
24. електротехніка
ПРИМІТКА: дешифратор накладається на початок “Бланку відповідей” безпосередньо до цифр.
ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТIВ
Необхідно підрахувати кiлькiсть "+" i "-" у кожній колонці. Нуль не береться до уваги. У "Бланку вiдповiдей" знизу дві порожні графи, в одній із них ставиться сума "+", в другій "–". Закінчивши підрахунок отримані результати підставляють у "Дешифратор", тобто тi сфери дiяльностi, інтерес до яких вивчався.
При набраних балах в межах:
10 – 12 – інтереси розвинуті на високому рівні,
при 7 – 9 балах – середньому рівні,
при 4 – 6 балах – на низькому рівні,
а при балах в межах 0 – 3 інтереси взагалі відсутні до цієї діяльності.
Широкими вважаються інтереси, якщо в 7 і більше сферах діяльності набрано більше 4-х балів, середніми за широтою інтереси вважаються тоді, коли в 4 – 6 сферах відмічається більше 4-х балів, і вузькими – коли інтереси проявляються тільки до 1 – 3 сфер діяльності.
Після роботи з “Дешифратором” ти маєш записати позитивне ставлення до сфер дiяльностi, які набрали найбільшу кiлькiсть "+" та негативне ставлення, якi набрали найбільшу кiлькiсть "-" в таблиці 2.3.4.1.
Таблиця 2.3.4.1. Позитивне ставлення     Кількість балів          Рангове місце                                                        Негативне ставлення           Кількість балів          Рангове місце
                        1                                 1
                        2                                 2
                        3                                 3
Hа основі отриманих кiлькiсних (плюсів i мiнусiв) даних робиться висновок про те, наскільки сильно, тобто на якому рівні і наскільки широко, проявляється інтерес до певних сфер трудової дiяльностi. Як сильно він проявляється на різних рівнях оволодіння ними. Потрібно визначити також тi сфери, ставлення до котрих має негативне емоційне забарвлення. За результатами виконання цієї методики ти повинен зробити висновок стосовно рівня розвитку твоїх професійних інтересів та бажаних для тебе сфер діяльності.

6. Закріплення нових знань
  1. Що називають кар’єрою?
  2.  Яка мета проекту?
 3. Які завдання проекту?


7.  Підведення підсумку уроку.
7.1 Аналіз помилок.
7.2 Оцінювання роботи учнів.
7.3 Повідомлення теми наступного уроку.  
7.4  Домашнє завдання: Розробити презентацію власного проекту
За таким планом:
- Тема проекту.
- Обґрунтування і завдання
- Чому я обрав саме цю професію?
- Що я зробив для реалізації проекту?
- Що треба зробити для завершення проекту?
- Що я дізнався нового?
8. Прибирання робочих місць.



Немає коментарів:

Дописати коментар