«Людина і натовп.»
Тема: Небезпеки,
що загрожують життєдіяльності громадян. Людина та натовп.
Види натовпів. Правила поведінки для збереження свого життя в місцях
великого скупчення людей.
Мета: Учні
повинні зрозуміти значення натовпу і поведінку окремої людини в ньому,
знаходити шляхи виходу, уникати натовпу агресивного характеру
Тип заходу: Засвоєння
нових знань, формування умінь і навичок.
Обладнання:
Ілюстрації до теми, пам’ятка, таблиця, індивідуальні тестові завдання, іграшки,
музичний супровід.
Хід уроку
- Діти, сьогодні у нас присутні гості. Будь ласка,
поверніться і привітайтесь.
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Інсценування уривку з української
народної казки «Рукавичка» (під музику)
-
Уривок з якої казки ви зараз побачили?
- Що
сталося з героями казки? Чому?
- А як
ще можна назвати такі небезпечні події?
- Що
виникає під час таких ситуацій?
-
Якими словами можна замінити вираз «масова паніка»?
2. Завдання на асоціацію
Діти, у вас на столах лежать листочки. Напишіть на
них 5 слів-асоціацій, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «натовп». Це
можуть бути емоції, поняття, образи, різні слова.
На цю роботу 2 хвилини.
|
|
|
Заповнення таблиці.
3. Звернення-розповідь вчителя
Будь-який куточок нашої планети Земля тепер
доступний кожній людині. І якщо ти мешкаєш навіть у маленькому населеному
пункті, ти можеш поїхати в Австралію, де бушують пожежі, чи в Індонезію, де не
так давно під час стихійного лиха загинуло багато місцевих жителів і туристів. Можеш
потрапити на стадіон, де люди стають непередбачувані. Почастішали випадки, коли
люди страждають від таких подій.
Наведемо кілька прикладів.
1975 рік. Москва. Після гри хокейних збірних в
Сокольниках у натовпі загинула 21 особа.
1998 рік Львівська область. Після закінчення фільму
люди, які вийшли з кінотеатру, утворили натовп. У цьому натовпі загинули діти,
багато людей отримали травми.
1999 рік. Мінськ. Після концерту під час зливи, коли
люди ринулись у метро, на його східцях загинуло 54 особи.
(Приклади дітей)
III. Засвоєння нових знань
1. Пояснення вчителя про види натовпів
Натовп – це
скупчення великої групи людей, які пов’язані між собою подібністю емоційного
стану та спільним об’єктом уваги.
За характером
поведінки людини натовп розділяють на:
Конвенційний – вид
натовпу на стадіоні чи у концертному залі, коли люди оцінюють його ніби за
домовленністю.
Експресивний – група
людей, які хочуть спільно виразити свої почуття (радість, протест,
солідарність).
Випадковий – пов’язаний
із цікавістю до раптово виниклої події (позитивної – розвага, негативної –
аварія).
Діючий – буває
панічний, повстанський, агресивний, корисливий.
а)панічний – втеча людей від
небеспеки реальної чи уявної (вибух,
пожежа, аварія);
б) повстанський – демонстрація,
мітинги;
в) агресивний – сліпа ненависть
до певного об’єкта;
г) корисливий – спроби зайти
раніше у транспорт, роздавання подарунків.
2. Властивості натовпу
▪ Складається з великої групи людей;
▪ Існує протягом короткого терміну;
▪ Люди в натовпі розміщені досить щільно, в
безпосередній близькості один від одного;
▪ Блокується здатність людини адекватно оцінювати
ситуацію, блокується воля людини.
3. Розв’язання ситуативних задач.
«Мозковий штурм»
▪ Що саме головне необхідно знати людині в
екстримальних ситуаціях?
▪ Під час проведення масових заходів намагайся не
попадати в великі скупчення людей. Чому?
▪ Що ви будете робити, якщо в натовпі вас зіб’ють з ніг?
▪ Чому під час паніки в натовпі треба триматися
подалі від вікон, стовпів, поручнів?
▪ Після концерту на стадіоні вас відтіснили від батьків
і ви їх не бачите. При виході виник натовп, почалася паніка. Ваша сумка впала.
Що ви будете робити?
▪ Для чого потрібні запасні та аварійні виходи?
▪ Які екстремальні ситуації можуть викликати паніку?
IV. Фізкультхвилинка
Виконується під музику з рухами дітей
Добре те, що сонце світить!
Добре те, що віє вітер!
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Добре, що у нашій річці
Чиста, не брудна вода!
І мене матуся рідна
Після школи зустріча!
Добре гратися надворі!
Добре вчитися у школі!
Добре плавати в ставку!
Добре те, що я живу!
V. Осмислення об’єктивних зв’язків у
вивченому
1. Проведення тренінгу по групах
(Надаються ілюстрації)
I група – поведінка на
стадіоні.
II група – поведінка
демонстрації.
III група – поведінка під
час проведення новорічних свят.
Учням надаються листки-малюнки з зображенням
ситуації.
Написати 3-4
поради, як себе поводити в цих ситуаціях
для учнів 1-го класу.
2. Перевірка міркувань кожної групи
Кожна група розмірковує: як би вони себе повели при
ускладненні ситуації в різних місцях.
VI. Узагальнення та систематизація
1. Скласти пам’ятки поведінки у місцях
великого скупчення людей
▪ Зберігайте спокій, дійте розумно, розсудливо. Якщо
натовп рухається, ідіть «за течією» , якщо нерухомий – вийдіть з нього, застосовуючи
прийоми психологічного впливу;
▪ Заспокоюйте людей біля вас, не піддавайтеся
паніці;
▪ Якщо потрапили у натовп, ідіть туди, де менша
щільність людей. Ніколи не йдіть проти натовпу;
▪ Не говоріть поганих слів, ні з ким не сваріться,
не конфліктуйте;
▪ Якщо потрапили у натовп, застібніться, зніміть
окуляри, шарф, покладіть у кишені все
необхідне. Зніміть черевики на високих підборах;
▪ Тримайтеся подалі від скляних вітрин, парканів,
турнікетів;
▪ Якщо щось упало – не намагайся його підняти. Життя
дорожче, і головне – не впасти;
▪ Якщо впали, згорніться клубочком і при першій можливості
сконцентруйтесь і підведіться, випрямтесь та рухайтеся по ходу руху людей.
2. Розгляд проблемних ситуацій
а) За ілюстраціями;
- Чия
поведінка у натовпі може привести до травм?
б) Проведення гри «Врятуйте друзів».
VII. Підсумок
1. Проведення тесту «Правила поведінки в
екстремальних ситуаціях»
Суворо дотримуйся
вказівок учителя або інших дорослих;
Якщо натовп
потяг тебе – не чини опору, не намагайся йти проти натовпу;
Потрапив у
натовп – намагайся не впасти;
Звільни
руки від речей і захищайся піднятими ліктями;
У будь-якій
спосіб дістанься виходу;
Чіпляйся
руками за все нерухоме;
Допоможи
молодшим і слабкішим за тебе;
Намагайся
підняти речі, що впали;
Якщо не
зміг утриматися на ногах і впав, швидко піднімайся;
В місцях
великого скупчення людей ніколи не можна піддаватися паніці;
Якщо ви йдете на стадіон, треба надіти взуття на
високих підборах;
В екстремальних ситуаціях люди контролюють свою
поведінку.
2. Взаємоперевірка робіт, оцінювання
3. Заключне слово вчителя
У житті
не все бува безхмарно,
Не всі
привітні, щирі, вдячні.
І треба нам
чинити гарно,
Розумно,
правильно й обачно.
Немає коментарів:
Дописати коментар